Slik velger du bedriftsabonnement: Den komplette guiden i 2023 💼

Skrevet onsdag 29. desember 2021 | Beregnet lesetid: 12 minutter | Inneholder annonselinker


Hva er en firmaavtale?

En firmaavtale er en mobilavtale tilpasset for bruk av bedrifter og virksomheter (såkalt bedriftsabonnement). Som standard er norske mobilavtaler tilpasset forbrukere. Sammenliknet med slike avtaler, inkluderer firmaavtaler flere profesjonelle funksjoner og kan enklere integreres med bedriftens datasystemer.

Det er ikke uvanlig at firmaavtaler har muligheter for å håndtere flere innkommende og utgående anrop på en gang, og inkluderer smarte løsninger som køsystem, ventemusikk og samtaleopptak for rask og korrekt håndtering av henvendelser.

En firmaavtale innebærer at bedriftene får et fast abonnement på telefoni til sine ansatte, som gjør at fleksibiliteten blir større. Med en slik avtale kan man enklere ta med jobben hjem, noe som bidrar til å opprettholde fleksibiliteten. Det har aldri vært viktigere med fleksibilitet enn det er i 2022, noe som har direkte sammenheng med korona-situasjonen.

Digitaliseringen av norske foretak har aldri gått raskere. Det innebærer både fordeler og ulemper, og gjør at tilgjengeligheten på informasjon i løpet av sekunder aldri har vært viktigere. Har du tenkt over at hver tapte samtale som du ikke returnerer, gjør at du potensielt går glipp av en ny kunde? Det resulterer i direkte tapt omsetning.

Tips! Ikke gå glipp av en kunde med smarte køsystemer og fallback. Kundens nummer lagres direkte i din innboks, slik at du kan ringe tilbake når det passer. Få et uforpliktende tilbud »

Forskjellen mellom privatabonnement og bedriftsabonnement

Hver eneste dag bruker en gjennomsnittlig nordmannen to timer på telefonen sin. Det er oppsiktsvekkende statistikk. Uansett om man snakker, sender meldinger til venner eller bare scroller i sosiale medier, så er det ingen tvil om at det er oppsiktsvekkende tall.

Privatabonnement er tilpasset til å dekke forbrukernes daglige kommunikasjonsbehov. For privatpersoner og forbrukere er det viktig å ha tilgang til raske og enkle samtaler, datatrafikk og forutsigbare kostnader.

Bedriftsabonnement er tilpasset til å skape vekst for selskaper, slik at man enklere kan komme i kontakt med sine kunder. Dette innebærer praktiske løsninger for å håndtere inngående og utgående samtaler, samt å overføre samtaler mellom kollegaer. Firmaavtaler er primært utviklet for å løse case-spesifikke henvendelser fra og til kunder, slik at datasystemene snakker sammen for å gi deg raskere behandlingstid.

Det finnes en rekke fordeler for bedrifter når de velger en bedriftsavtale i stedet for privatabonnement. Hva innebærer eksempelvis dette?

  • Ubegrensede samtaler internt i selskapet, samt muligheten til å ringe både eksisterende og nye kunder over hele verden.
  • Et dynamisk telefonnummer som kundene husker, eventuelt også basert på geolokasjon, slik at du øker svarraten betraktelig for utgående samtaler.
  • Tilby kundene personlig telefonsupport, selv utenfor åpningstid. IVR-løsninger ivaretar kundeinformasjonen, slik at du kan kontakte kunden innenfor kontortid.
  • Faste og forutsigbare kostnader, som kan begrenses til standard konfigurasjoner. Ikke betal unødvendig for overforbruk.

Hvilke fordeler har mobiltelefoner i dag?

Mobiltelefoner er i dag en integrert del av hverdagen. De aller fleste menn og kvinner kan i dag ikke forstå hvordan man i gamle dager levde uten. En mobiltelefon er mer enn en kommunikasjonskanal: det er et globalt verktøy for å samle inn og presentere informasjon på bare sekunder. Mobil kommunikasjon forandrer hele gamet for bedrifter. Det gir store fordeler, slik at man kan holde kontakten med nye og gamle kunder, samtidig som man kan være tilgjengelig når kunden er - og ikke omvendt. Til syvende og sist er det kunden som sitter med forbrukermakten, og da er det viktig å være til stede når det gjelder.

Hvilken operatør bør jeg velge til min bedrift?

Det finnes flere ulike mobiloperatører for bedrifter. Til forskjell fra privatoperatørene har disse satset på en del ulike områder, noe som gjør markedet bredere og valgmulighetene større. Vi anbefaler at du sammenlikner ulike mobilavtaler for å finne det beste valget. Det som passer best for akkurat din bedrift, passer kanskje ikke like bra for en annen. Det er derfor sammenlikning av mobilavtaler er så viktig.

Hvis du eksempelvis bare er interessert i innkommende anrop, holder det med et mindre abonnement uten inkluderte minutter og datatrafikk. Hvis du velger et kontantkort til bedriften, er det viktig at du fyller det opp med jevne mellomrom, også selv om det ikke brukes. Teletilbyderne sperrer årlig kontantkort uten aktivitet. Det beste valget til en slik avtale vil eksempelvis være Folkepakka 0 GB hos OneCall.

Hvis du behøver en mer avansert løsning, som innebærer løsninger for håndtering av informasjonsflyt, køsystem, ventemusikk, samtaleopptak, muligheten for å tildele samtaler til kollegaer, styring av åpningstider og visningsnummer, anbefaler vi at du sjekker ut en virtuell telefonløsning. Den gjør det enklere å holde oversikt over hele bedriften, slik at du kan styre virksomheten din etter beste mulige forutsetninger.

Tips! Behøver du en løsning med visningsnummer til flere fylker/land og som flere ansatte kan bruke samtidig, eller holder det med et enkelt SIM-kort? Da behøver du kanskje ikke en komplisert softphone, men enkle abonnement sammen med en Jablocom Essence. Få ditt tilbud »

Hvordan fungerer et bedriftsabonnement for mobiltelefoni?

De ulike operatørene har egne bedriftsrådgivere, som er spesialisert i telekommunikasjon for bedrifter. For å koble deg til en bedriftsavtale på enklest mulig måte, sender du inn en forespørsel gjennom vår hjemmeside. Operatørene kommer til å kontakte deg for å finne best mulige løsning til ditt selskap, og gjennomføre en behovsanalyse som sørger for at du får de bransjeløsningene som passer bedriften best.

Når du oppretter en bedriftsavtale vil du ha muligheten til å beholde ditt eksisterende telefonnummer, eller å koble et nytt telefonnummer til avtalen. En fordel med nytt nummer er at det vil tilhøre firmaet i all fremtid, slik at du senere kan ta det med deg til ny operatør. Hvis du velger å beholde ditt gamle telefonnummer, vil den nye operatøren avslutte ditt nåværende abonnement for deg, uten at du behøver å løfte en finger.

Hvis du allerede har bestemt deg for operatør, kan du klikke på en av våre partneres logo og gjennomføre bestillingen på egenhånd. Vi anbefaler likevel at du sammenlikner abonnement gjennom vår tjeneste, slik at profesjonelle rådgivere kan ta seg av prosessen. Det koster deg ikke en krone, og sparer også tid.

Tenk på! Hvis du porterer ditt nåværende privatnummer til et bedriftsabonnement, blir dette bedriftens eiendel. Hvis selskapet går konkurs i fremtiden, risikerer du å miste ditt mobilnummer. Vi anbefaler i slike tilfeller at du anskaffer privatabonnement som dekkes gjennom utgiftsgodtgjørelse.

Datatrafikk og Data Rollover

Datakvalitet er en viktig faktor for bedrifter som vil benytte mobildata til seg selv eller sine ansatte. Uten datatrafikk av god kvalitet blir du hindret fra å surfe på internett, strømme musikk og videoklipp eller å benytte andre tjenester som krever internettforbindelse. Se for deg at du jobber som sjåfør i et leveringsselskap, og ikke kan finne adressen på kartet fordi dekningen er for dårlig på landsbygda. Da blir det fort unødvendig komplisert.

Sammen med Sverige, er Norge et av landene med best dekningskvalitet. Hele 80% av den norske geografien har tilgang til grunnleggende datatrafikk (GSM/2G). Det raske 3G-nettet dekker videre hele 95% av befolkningen, mens 4G når ut til 89%. 5G er under konstant utrulling, og vil bli en ny revolusjon for rask datainnhenting. Operatørene estimerer at 2022 vil bli en bauta innenfor mobildata.

Data Rollover betyr at du kan ta med din ubrukte datamengde over til neste måned. Har du 15 GB inkludert i din mobilavtale, og bare benytter 5 GB i januar, får du med deg 10 GB over til neste måned. Normalt kan man ikke samle mer i rollover-kvote enn det som er inkludert i abonnementet, slik at du i dette tilfellet maksimalt får 30 GB datatrafikk.

Håndtering av overforbruk

Når en av dine ansatte tar med seg telefonen hjem, og gjerne også benytter denne privat, kan inkluderte datapakker fort bli brukt opp. Hvordan håndterer bedriften dette i dag? Har dere noen form for kontroll over overforbruk, og kjøp av ekstra datapakker? Hvordan håndteres korrekt lønnsinnberetning og skattetrekk av den private fordelen? Dette er dere som bedrift ansvarlig for, og i verste fall medfører feilaktig innrapportering store bøter ved et bokettersyn, samtidig som bedriften blir ansvarlig for å innberette og betale restskatt.

Nettverkskvalitet i Norge

Norske nettverk drives i all hovedsak av noen få utvalgte aktører. Når du oppretter en mobilavtale er det viktig at du leser deg opp på hvilket nettverk operatøren benytter. Mens noen har sine egne nettverk, leier andre som primærkilde inn overskuddskapasitet fra de store nettverkene for å sikre dekningskvalitet, selv i de minste bygdene.

Disse nettverkene finnes på det norske markedet:

  • Telenor eier sitt eget nett, med et av landets bredeste nedslagsfelt. Disse opererer med nettverk innenfor GSM (2G), UMTS (3G), HSDPA (3.5G) og LTE (4G). 5G er under konstant utrulling. Nettverket til Telenor spenner seg over 900 MHz.
  • Telia har også sitt eget nett, og jobber innenfor samme nedslagsfelt som Telenor, som innebærer GSM (2G), UMTS (3G), HSDPA (3.5G) og LTE (4G) på frekvens 1800 MHz.
  • Ice er en solid nykommer, og startet tidlig arbeidet med å utvikle et av landets ledende mobilnett. Bare noen år etter utviklingen er nettverket allerede i konkurranse med de godt etablerte. I områder der Ice ikke har dekningsfelt, leier de signaler fra andre aktører.

Hvordan fungerer en softphone?

Når du tenker på en telefon, tenker du sannsynligvis på en fysisk enhet som du kan bruke til å ringe med. Gjennom tidene har mye blitt forandret, og mobiler kan i dag være mye mer enn en fysisk enhet. VoIP er et eksempel, som gjør det mulig for brukere å kommunisere gjennom Internett. VoIP har gjennom årene utviklet seg, og benyttes i dag gjennom programvare som erstatter den tradisjonelle internettlinjen (såkalt softphone). Slike løsninger kan installeres på datamaskiner eller mobile enheter gjennom app, noe som gjør det mulig å ringe over hele verden, uansett hvor du befinner deg.

Softphones er svært enkle å installere og drifte, og benyttes primært av callcentre eller andre selskaper som håndterer store mengder med inn- og utgående trafikk. Om du vil ha størst mulig fleksibilitet til ditt selskap, anbefaler vi at du tar en titt på disse. Be om et tilbud fra våre operatører i dag, så får du best mulig rådgivning, og en indikasjon på om en softphone-løsning kan passe til din bedrift. Softphones gjør det også mulig å rute samtaler gjennom virtuelle telefonnummer, eksempelvis kan du ringe til Haugesund fra et 66-nummer, noe som øker sjansen for at kunden i Haugesund svarer.

Hvordan velge riktig bedriftsabonnement?

  • Tenk gjennom hva du egentlig behøver. Hvis en softphone blir for komplisert, og du ikke har mer enn noen få ansatte, anbefaler vi at du velger enkle SIM-kort.
  • Hvor mye datatrafikk er nødvendig? Til gjennomsnittlig bruk anbefaler vi ca 0.5 - 0.8 GB per dag. Bruker de ansatte mer datatrafikk enn normalt, gjerne mye streaming eller gjennom datakort til nettbrett etc, anbefaler vi 1 GB per dag (35 GB/mnd). Dette ser vi ofte er gjennomsnittsforbruket i abonnementene som bestilles.
  • Har dere kunder i utlandet? Hvis dere har innkommende eller utgående anrop til Norden, EU eller verden? Dette kan fort bli til en stor ekstrakostnad.
  • Hvor stor andel av fakturaen består av innholdstjenester? Med innholdtjenester tenker vi på parkering av firmabil, MMS, spesialsamtaler og bruk av BankID. Hvordan håndteres den private delen av påløpte innholdstjenester, som f.eks parkering av privatbil? En svært aktuell problemstilling er BankID for regnskapsbransjen.
  • Før du blir kontaktet av våre samarbeidspartnere, bør du finne frem din siste faktura fra nåværende teleoperatør, slik at grunnlaget blir enklere å forstå og vi alle sparer tid. Våre samarbeidspartnere er spesialister i å identifisere kostnader (både ønskede og uønskede), og kan basert på denne foreta en rask analyse av dagens kostnadsnivå.

Anbefalte operatører til bedrifter

  • Talkmore Bedrift. Enkle abonnement med smarte sentralbordløsninger.
  • Ice Bedrift. Fleksibilitet i fingerspissene kombinert med fordelsaktige priser.
  • Telenor. Premium kvalitet for bedrifter i alle størrelser.

Tips! Kommer du til å foreta deg mange salgssamtaler og behøver full kontroll over potensielle kunder? Da anbefaler vi at du sjekker ut Nextcom , et helintegrert CRM-system med ubegrensede muligheter til bedrifter i alle størrelser. Få et uforpliktende tilbud »

Sammendrag

Når vi ser nærmere, er det ikke mye som skiller de ulike mobilavtalene, da forskjellen primært ligger hos operatørene. Det finnes likevel en rekke viktige faktorer å regne med. Til bedriften din anbefaler vi at du tenker gjennom poengene som nevnt på denne siden, og utvikler en enkel kravspesifikasjon som forenkler valget av bedriftsoperatør. Når du har gjort dette, bør du sammenlikne ulike mobilavtaler, slik at du finner avtalen som passer til din bedrift. Når du benytter vår tjeneste, kommer operatørene til å kontakte deg direkte, slik at du kan få tips og forslag til hvordan du bygger den perfekte bedriftsløsningen.

Lykke til med valget av ny operatør!