Slik velger du bedriftsabonnement: Den komplette guiden i 2022 đŸ’Œ

Skrevet onsdag 29. desember 2021 | Beregnet lesetid: 12 minutter | Inneholder annonselinker


Hva er en firmaavtale?

En firmaavtale er en mobilavtale tilpasset for bruk av bedrifter og virksomheter (sÄkalt bedriftsabonnement). Som standard er norske mobilavtaler tilpasset forbrukere. Sammenliknet med slike avtaler, inkluderer firmaavtaler flere profesjonelle funksjoner og kan enklere integreres med bedriftens datasystemer.

Det er ikke uvanlig at firmaavtaler har muligheter for Ä hÄndtere flere innkommende og utgÄende anrop pÄ en gang, og inkluderer smarte lÞsninger som kÞsystem, ventemusikk og samtaleopptak for rask og korrekt hÄndtering av henvendelser.

En firmaavtale innebÊrer at bedriftene fÄr et fast abonnement pÄ telefoni til sine ansatte, som gjÞr at fleksibiliteten blir stÞrre. Med en slik avtale kan man enklere ta med jobben hjem, noe som bidrar til Ä opprettholde fleksibiliteten. Det har aldri vÊrt viktigere med fleksibilitet enn det er i 2022, noe som har direkte sammenheng med korona-situasjonen.

Digitaliseringen av norske foretak har aldri gÄtt raskere. Det innebÊrer bÄde fordeler og ulemper, og gjÞr at tilgjengeligheten pÄ informasjon i lÞpet av sekunder aldri har vÊrt viktigere. Har du tenkt over at hver tapte samtale som du ikke returnerer, gjÞr at du potensielt gÄr glipp av en ny kunde? Det resulterer i direkte tapt omsetning.

Tips! Ikke gĂ„ glipp av en kunde med smarte kĂžsystemer og fallback. Kundens nummer lagres direkte i din innboks, slik at du kan ringe tilbake nĂ„r det passer. FĂ„ et uforpliktende tilbud »

Forskjellen mellom privatabonnement og bedriftsabonnement

Hver eneste dag bruker en gjennomsnittlig nordmannen to timer pÄ telefonen sin. Det er oppsiktsvekkende statistikk. Uansett om man snakker, sender meldinger til venner eller bare scroller i sosiale medier, sÄ er det ingen tvil om at det er oppsiktsvekkende tall.

Privatabonnement er tilpasset til Ă„ dekke forbrukernes daglige kommunikasjonsbehov. For privatpersoner og forbrukere er det viktig Ă„ ha tilgang til raske og enkle samtaler, datatrafikk og forutsigbare kostnader.

Bedriftsabonnement er tilpasset til Ä skape vekst for selskaper, slik at man enklere kan komme i kontakt med sine kunder. Dette innebÊrer praktiske lÞsninger for Ä hÄndtere inngÄende og utgÄende samtaler, samt Ä overfÞre samtaler mellom kollegaer. Firmaavtaler er primÊrt utviklet for Ä lÞse case-spesifikke henvendelser fra og til kunder, slik at datasystemene snakker sammen for Ä gi deg raskere behandlingstid.

Det finnes en rekke fordeler for bedrifter nÄr de velger en bedriftsavtale i stedet for privatabonnement. Hva innebÊrer eksempelvis dette?

  • Ubegrensede samtaler internt i selskapet, samt muligheten til Ă„ ringe bĂ„de eksisterende og nye kunder over hele verden.
  • Et dynamisk telefonnummer som kundene husker, eventuelt ogsĂ„ basert pĂ„ geolokasjon, slik at du Ăžker svarraten betraktelig for utgĂ„ende samtaler.
  • Tilby kundene personlig telefonsupport, selv utenfor Ă„pningstid. IVR-lĂžsninger ivaretar kundeinformasjonen, slik at du kan kontakte kunden innenfor kontortid.
  • Faste og forutsigbare kostnader, som kan begrenses til standard konfigurasjoner. Ikke betal unĂždvendig for overforbruk.

Hvilke fordeler har mobiltelefoner i dag?

Mobiltelefoner er i dag en integrert del av hverdagen. De aller fleste menn og kvinner kan i dag ikke forstÄ hvordan man i gamle dager levde uten. En mobiltelefon er mer enn en kommunikasjonskanal: det er et globalt verktÞy for Ä samle inn og presentere informasjon pÄ bare sekunder. Mobil kommunikasjon forandrer hele gamet for bedrifter. Det gir store fordeler, slik at man kan holde kontakten med nye og gamle kunder, samtidig som man kan vÊre tilgjengelig nÄr kunden er - og ikke omvendt. Til syvende og sist er det kunden som sitter med forbrukermakten, og da er det viktig Ä vÊre til stede nÄr det gjelder.

Hvilken operatĂžr bĂžr jeg velge til min bedrift?

Det finnes flere ulike mobiloperatÞrer for bedrifter. Til forskjell fra privatoperatÞrene har disse satset pÄ en del ulike omrÄder, noe som gjÞr markedet bredere og valgmulighetene stÞrre. Vi anbefaler at du sammenlikner ulike mobilavtaler for Ä finne det beste valget. Det som passer best for akkurat din bedrift, passer kanskje ikke like bra for en annen. Det er derfor sammenlikning av mobilavtaler er sÄ viktig.

Hvis du eksempelvis bare er interessert i innkommende anrop, holder det med et mindre abonnement uten inkluderte minutter og datatrafikk. Hvis du velger et kontantkort til bedriften, er det viktig at du fyller det opp med jevne mellomrom, ogsÄ selv om det ikke brukes. Teletilbyderne sperrer Ärlig kontantkort uten aktivitet. Det beste valget til en slik avtale vil eksempelvis vÊre Folkepakka 0 GB hos OneCall.

Hvis du behÞver en mer avansert lÞsning, som innebÊrer lÞsninger for hÄndtering av informasjonsflyt, kÞsystem, ventemusikk, samtaleopptak, muligheten for Ä tildele samtaler til kollegaer, styring av Äpningstider og visningsnummer, anbefaler vi at du sjekker ut en virtuell telefonlÞsning. Den gjÞr det enklere Ä holde oversikt over hele bedriften, slik at du kan styre virksomheten din etter beste mulige forutsetninger.

Tips! BehĂžver du en lĂžsning med visningsnummer til flere fylker/land og som flere ansatte kan bruke samtidig, eller holder det med et enkelt SIM-kort? Da behĂžver du kanskje ikke en komplisert softphone, men enkle abonnement sammen med en Jablocom Essence. FĂ„ ditt tilbud »

Hvordan fungerer et bedriftsabonnement for mobiltelefoni?

De ulike operatÞrene har egne bedriftsrÄdgivere, som er spesialisert i telekommunikasjon for bedrifter. For Ä koble deg til en bedriftsavtale pÄ enklest mulig mÄte, sender du inn en forespÞrsel gjennom vÄr hjemmeside. OperatÞrene kommer til Ä kontakte deg for Ä finne best mulige lÞsning til ditt selskap, og gjennomfÞre en behovsanalyse som sÞrger for at du fÄr de bransjelÞsningene som passer bedriften best.

NÄr du oppretter en bedriftsavtale vil du ha muligheten til Ä beholde ditt eksisterende telefonnummer, eller Ä koble et nytt telefonnummer til avtalen. En fordel med nytt nummer er at det vil tilhÞre firmaet i all fremtid, slik at du senere kan ta det med deg til ny operatÞr. Hvis du velger Ä beholde ditt gamle telefonnummer, vil den nye operatÞren avslutte ditt nÄvÊrende abonnement for deg, uten at du behÞver Ä lÞfte en finger.

Hvis du allerede har bestemt deg for operatÞr, kan du klikke pÄ en av vÄre partneres logo og gjennomfÞre bestillingen pÄ egenhÄnd. Vi anbefaler likevel at du sammenlikner abonnement gjennom vÄr tjeneste, slik at profesjonelle rÄdgivere kan ta seg av prosessen. Det koster deg ikke en krone, og sparer ogsÄ tid.

Tenk pÄ! Hvis du porterer ditt nÄvÊrende privatnummer til et bedriftsabonnement, blir dette bedriftens eiendel. Hvis selskapet gÄr konkurs i fremtiden, risikerer du Ä miste ditt mobilnummer. Vi anbefaler i slike tilfeller at du anskaffer privatabonnement som dekkes gjennom utgiftsgodtgjÞrelse.

Datatrafikk og Data Rollover

Datakvalitet er en viktig faktor for bedrifter som vil benytte mobildata til seg selv eller sine ansatte. Uten datatrafikk av god kvalitet blir du hindret fra Ä surfe pÄ internett, strÞmme musikk og videoklipp eller Ä benytte andre tjenester som krever internettforbindelse. Se for deg at du jobber som sjÄfÞr i et leveringsselskap, og ikke kan finne adressen pÄ kartet fordi dekningen er for dÄrlig pÄ landsbygda. Da blir det fort unÞdvendig komplisert.

Sammen med Sverige, er Norge et av landene med best dekningskvalitet. Hele 80% av den norske geografien har tilgang til grunnleggende datatrafikk (GSM/2G). Det raske 3G-nettet dekker videre hele 95% av befolkningen, mens 4G nÄr ut til 89%. 5G er under konstant utrulling, og vil bli en ny revolusjon for rask datainnhenting. OperatÞrene estimerer at 2022 vil bli en bauta innenfor mobildata.

Data Rollover betyr at du kan ta med din ubrukte datamengde over til neste mÄned. Har du 15 GB inkludert i din mobilavtale, og bare benytter 5 GB i januar, fÄr du med deg 10 GB over til neste mÄned. Normalt kan man ikke samle mer i rollover-kvote enn det som er inkludert i abonnementet, slik at du i dette tilfellet maksimalt fÄr 30 GB datatrafikk.

HĂ„ndtering av overforbruk

NÄr en av dine ansatte tar med seg telefonen hjem, og gjerne ogsÄ benytter denne privat, kan inkluderte datapakker fort bli brukt opp. Hvordan hÄndterer bedriften dette i dag? Har dere noen form for kontroll over overforbruk, og kjÞp av ekstra datapakker? Hvordan hÄndteres korrekt lÞnnsinnberetning og skattetrekk av den private fordelen? Dette er dere som bedrift ansvarlig for, og i verste fall medfÞrer feilaktig innrapportering store bÞter ved et bokettersyn, samtidig som bedriften blir ansvarlig for Ä innberette og betale restskatt.

Nettverkskvalitet i Norge

Norske nettverk drives i all hovedsak av noen fÄ utvalgte aktÞrer. NÄr du oppretter en mobilavtale er det viktig at du leser deg opp pÄ hvilket nettverk operatÞren benytter. Mens noen har sine egne nettverk, leier andre som primÊrkilde inn overskuddskapasitet fra de store nettverkene for Ä sikre dekningskvalitet, selv i de minste bygdene.

Disse nettverkene finnes pÄ det norske markedet:

  • Telenor eier sitt eget nett, med et av landets bredeste nedslagsfelt. Disse opererer med nettverk innenfor GSM (2G), UMTS (3G), HSDPA (3.5G) og LTE (4G). 5G er under konstant utrulling. Nettverket til Telenor spenner seg over 900 MHz.
  • Telia har ogsĂ„ sitt eget nett, og jobber innenfor samme nedslagsfelt som Telenor, som innebĂŠrer GSM (2G), UMTS (3G), HSDPA (3.5G) og LTE (4G) pĂ„ frekvens 1800 MHz.
  • Ice er en solid nykommer, og startet tidlig arbeidet med Ă„ utvikle et av landets ledende mobilnett. Bare noen Ă„r etter utviklingen er nettverket allerede i konkurranse med de godt etablerte. I omrĂ„der der Ice ikke har dekningsfelt, leier de signaler fra andre aktĂžrer.

Hvordan fungerer en softphone?

NÄr du tenker pÄ en telefon, tenker du sannsynligvis pÄ en fysisk enhet som du kan bruke til Ä ringe med. Gjennom tidene har mye blitt forandret, og mobiler kan i dag vÊre mye mer enn en fysisk enhet. VoIP er et eksempel, som gjÞr det mulig for brukere Ä kommunisere gjennom Internett. VoIP har gjennom Ärene utviklet seg, og benyttes i dag gjennom programvare som erstatter den tradisjonelle internettlinjen (sÄkalt softphone). Slike lÞsninger kan installeres pÄ datamaskiner eller mobile enheter gjennom app, noe som gjÞr det mulig Ä ringe over hele verden, uansett hvor du befinner deg.

Softphones er svÊrt enkle Ä installere og drifte, og benyttes primÊrt av callcentre eller andre selskaper som hÄndterer store mengder med inn- og utgÄende trafikk. Om du vil ha stÞrst mulig fleksibilitet til ditt selskap, anbefaler vi at du tar en titt pÄ disse. Be om et tilbud fra vÄre operatÞrer i dag, sÄ fÄr du best mulig rÄdgivning, og en indikasjon pÄ om en softphone-lÞsning kan passe til din bedrift. Softphones gjÞr det ogsÄ mulig Ä rute samtaler gjennom virtuelle telefonnummer, eksempelvis kan du ringe til Haugesund fra et 66-nummer, noe som Þker sjansen for at kunden i Haugesund svarer.

Hvordan velge riktig bedriftsabonnement?

  • Tenk gjennom hva du egentlig behĂžver. Hvis en softphone blir for komplisert, og du ikke har mer enn noen fĂ„ ansatte, anbefaler vi at du velger enkle SIM-kort.
  • Hvor mye datatrafikk er nĂždvendig? Til gjennomsnittlig bruk anbefaler vi ca 0.5 - 0.8 GB per dag. Bruker de ansatte mer datatrafikk enn normalt, gjerne mye streaming eller gjennom datakort til nettbrett etc, anbefaler vi 1 GB per dag (35 GB/mnd). Dette ser vi ofte er gjennomsnittsforbruket i abonnementene som bestilles.
  • Har dere kunder i utlandet? Hvis dere har innkommende eller utgĂ„ende anrop til Norden, EU eller verden? Dette kan fort bli til en stor ekstrakostnad.
  • Hvor stor andel av fakturaen bestĂ„r av innholdstjenester? Med innholdtjenester tenker vi pĂ„ parkering av firmabil, MMS, spesialsamtaler og bruk av BankID. Hvordan hĂ„ndteres den private delen av pĂ„lĂžpte innholdstjenester, som f.eks parkering av privatbil? En svĂŠrt aktuell problemstilling er BankID for regnskapsbransjen.
  • FĂžr du blir kontaktet av vĂ„re samarbeidspartnere, bĂžr du finne frem din siste faktura fra nĂ„vĂŠrende teleoperatĂžr, slik at grunnlaget blir enklere Ă„ forstĂ„ og vi alle sparer tid. VĂ„re samarbeidspartnere er spesialister i Ă„ identifisere kostnader (bĂ„de Ăžnskede og uĂžnskede), og kan basert pĂ„ denne foreta en rask analyse av dagens kostnadsnivĂ„.

Anbefalte operatĂžrer til bedrifter

  • Talkmore Bedrift. Enkle abonnement med smarte sentralbordlĂžsninger.
  • Ice Bedrift. Fleksibilitet i fingerspissene kombinert med fordelsaktige priser.
  • Telenor. Premium kvalitet for bedrifter i alle stĂžrrelser.

Tips! Kommer du til Ă„ foreta deg mange salgssamtaler og behĂžver full kontroll over potensielle kunder? Da anbefaler vi at du sjekker ut Nextcom , et helintegrert CRM-system med ubegrensede muligheter til bedrifter i alle stĂžrrelser. FĂ„ et uforpliktende tilbud »

Sammendrag

NÄr vi ser nÊrmere, er det ikke mye som skiller de ulike mobilavtalene, da forskjellen primÊrt ligger hos operatÞrene. Det finnes likevel en rekke viktige faktorer Ä regne med. Til bedriften din anbefaler vi at du tenker gjennom poengene som nevnt pÄ denne siden, og utvikler en enkel kravspesifikasjon som forenkler valget av bedriftsoperatÞr. NÄr du har gjort dette, bÞr du sammenlikne ulike mobilavtaler, slik at du finner avtalen som passer til din bedrift. NÄr du benytter vÄr tjeneste, kommer operatÞrene til Ä kontakte deg direkte, slik at du kan fÄ tips og forslag til hvordan du bygger den perfekte bedriftslÞsningen.

Lykke til med valget av ny operatĂžr!